Fiets-reis.nl

Ride Along

Dit is het materiaal waar wij op rijden

Wij rijden de afgelopen periode om een Bianchi racefiets, Focus MTB en Focus cyclo crossers. Wij kiezen voor deze merken omdat we ze zelf verkopen :-), ook omdat we achter het merk staan met alle kwaliteiten van dien... De fietsen zijn licht, zien er mooi uit en voldoen aan onze afmontage. Kortom ideaal om mee te klimmen en mooie tochten te rijden in Nederland

Bianchi Oltre XR4 

Een van de racefietsen die we gebruiken is de Bianchi Oltre XR4 CV Disc. Dit is het topmodel uit het Bianchi Assortiment, natuurlijk met Disc dit remt niet alleen prettig, het stuurt vele malen beter dan een racefiets met snel sluiters.  Omdat deze Oltre ontworpen is voor schrijf remmen ziet de bike er ook nog eens heel mooi uit. Doordat de remmen naar de onderzijde zijn weggeleid heeft de ontwerper/ bedenker van deze fiets veel meer mogelijkheden de fiets meer aerodynamisch te maken.... Kortom, de Bianchi Oltre XR4 Disc is niet alleen een heel mooie bike... hij (de Oltre) is ook nog licht van gewicht en heeft aero eigenschappen! Met een Shimano Di2 groepset schakelt de fiets vlot naar een zwaardere of lichtere versnelling...

Bianchi Oltre XR3

Dit isj het kleine broertje van de XR4... Een top fiets met een klassieke racegeometrie, licht van gewicht en super strak.... De XR3 doet in geometrie niet onder voor de XR4... De XR3 heeft exact dezelfde racegeometrie als de XR4. De XR3 heeft een extra materiaal in het carbon verwerkt wat trillingen weg filtert. Dit materiaal wordt CounterVail genoemd, ook wel gebruikt in spaceshuttles. Ook deze Bianchi Oltre XR3 heeft schrijf remmen met steekassen, hierdoor stuurt de Oltre extreem strak dit met het goede remwerk is het een droom te rijden in de bergen - afdalingen....

Focus Raven XT

Dit is de licht gewicht MTB van Sonja... Een zeer strakke en daardoor snelle bolide, perfect voor de bossen in Twente. Perfect voor marathons en perfect voor de Ultra marathons over 200 kilometer. Deze Focus Raven klimt vlot door het lage gewicht, toch is het een comfortabel geheel, dit vooral door de manier waarop de zadelpen in de staande buis is geconstrueerd, deze staat 'los' in het frame, hierdoor kan die 'flexen' , hierdoor houd je tractie... Wel prettig op langere stukken en al de ondergrond erg onregelmatig is... De Shimano XT groep is iets aangepast door de 1 voorblad weg te nemen en te vervangen voor een 34T met hoge tanden.... Hierdoor schakelt de bike wat vlotter, de bike is lichter en je kan de lock out verplaatsen onder het stuur....

3T Strada Pro

Dit is de bike die we gaan testen op Gran Canaria.. Deze bike is wel een speciale. Een licht gewicht aero bike met erg comfortabele eigenschappen. Door de 1 x 11 drive chain een 'vreemde eend in de bijt'... Welk verzet moeten we eigenlijk kiezen voor dit bergachtig terrein? Daar gaan we achter zien te komen. Wat we in ieder geval gaan meenemen  is een 44T, 46T en een 50T. Dit met een cassette 36/11. De komende tijd gaan we schrijven over onze belevingen hoe de bike bevalt in de bergen (op het vlakken is het echt een top bike).


Aangekomen in ons appartement is het tijd om de bike in elkaar te zetten. 3T Aeronova stuurbocht monteren, Speedplay pedalen monteren en de 3T discus wiel set steken en we zijn klaar om te gaan. Wat we op de zaak (B&T Bikestore) hebben gedaan zijn maar twee aanpassingen gemaakt in de vorm van een Sram Force 44T voorblad en een Quarq D Zero AXS powermeter. We hebben de 3T Strada Pro zo origineel mogelijk gehouden maar wel 'fietsbaar' in het bergachtig gebied op Gran Canaria (tot wel 1990m hoogte)...

Klimmen met de 3T Strada PRO

Is in 1 woord te pakken, super. Natuurlijk moet je wel iets van getraind zijn een 'zwaarder' verzet rond te krijgen. De kleinste versnelling is 44T - 36T, dit staat gelijk aan 36T - 28T zoals ik op mijn Bianchi Oltre XR4 rijdt (in de bergen). Even in meters is dat per omwenteling 2.66 meter, iedere omwenteling met de trappers leg je 'maar' 2.66 meter af. Dat is echt wel licht te noemen. De eerste rit is over 90km met twee keer stevig klimmen naar minimaal 500 meter hoogte (vanaf zee niveau)... De stijgingspercentages lopen op tot 12,5% en het is erg goed vol te houden met deze versnellingen, Ik kan nog mooi cadans houden (70 rpm) en rijdt vlot omhoog, we zijn voorgaande jaren ook geweest, bij terugkomst kan ik constateren dat er een PR gereden is op het segment van 14:46 minuten met een gemiddelde stijging van 6%. De bike voelt goed aan en klimt zeer prettig!


Dalen met de 3T Strada PRO

Vlot naar beneden, dat wil deze bike wel. Door de steekassen stuurt de 3T Strada strak, voelt erg goed aan, dat beloofd wat voor de komende 8 dagen in dit prachtige gebied. Wat opvalt is dat zodra de aerobike richting heeft, deze ook super vast blijft houden, als ie in een bocht 'ligt' blijft ie daar ook super op zijn plek, dat geeft vertrouwen! De banden worden zeer goed ondersteund door de brede velg. De velg heeft een binnenmaat van 19mm, de 25 mm Pirelli band ligt breed op de velg en meet een breedte van 28 mm netto. De wielen zijn wel zwaar, zo'n 1900 gram, dat kan wel wat minder zeg maar. Een lichtere wiel set zal de bike nog makkelijker laten klimmen, de afdaling heb ik niet kunnen testen met licht gewicht carbon wiel set.

Bekijk de video van deze bike op YouTube

Een opvallende verschijning

De 3T Strada valt wel erg op, door het platte aero frame, het achterwiel weggewerkt in frame, Aeronova stuurbocht en de single speed maken deze bike echt uniek! Wat opvalt is de 'cleane look' in de buurt van de crank, door het ontbreken van de voor derailleur kan de rijwind makkelijker rond het frame passeren. Door het wegnemen van voor derailleur/ kabel en binnenwerk shifter streep je 400 gram van het totaal gewicht, zo heb je de bike makkelijk onder de 8 kg... Dat is licht te noemen voor een fiets met schrijf remmen.


E-mailen
Bellen
Map
Instagram