Fiets-reis.nl

Ride Along

Sella-Ronda (52km 2482 HM)

De ronde als je in de Dolomieten bent... Dit is er eentje die de moeite waard is... Deze 'Ronda' is maar 57 km maar heeft erg veel Hoogte meters op deze afstand, maar liefst 2482 meter is het verschil tussen het beginpunt en het eindpunt (we hebben gereden vanaf St. Ulrich). Met drie passen met namen zoals Passo Gardena, Passo Pordoi en de Passo Sella een hele kluif, als je het kaartje ziet denk je dat het allemaal wel meevalt, eenmaal onderweg denk je terug aan hoe je je beter kon voor bereiden ;-)....

Versnellingen

We starten vroeg (09:00 uur) om direct vanuit het vertrek met 12% te stijgen, een flinke klim direct vanaf de start... Echt heel erg pittig... Met een 28 - 36 als kleinste verzet houdt het niet over... Een cadans in het display van de Garmin 1030 die maar 72m aangeeft is het harken echt wel begonnen, we zijn nog maar 150 meter onderweg... Heb je nog niet zoveel Km's in de benen en/of een beetje overgewicht (een beetje zwaar) is een 34 - 30 als kleinste verzet een beter idee, dan kom je makkelijk over... Natuurlijk met een stukje overtuigingskracht. Eenmaal op de Sella Ronda aangekomen lopen de klimmen regelmatig (tussen de 8% en 10%) met bijna geen uitschieters... Hierdoor kan je je ritme makkelijk vinden..... De Sella Ronda begint met de Passo Sella een mooie klim naar mijn mening ook de zwaarste, de klim loopt tussen de 9% en 10%, mooi regelmatig maar doordat ie best lang is wel pittig te noemen. De klim loopt door tot net boven de 2200 meter en er volgt een afdaling richting de Passo Pordoi de klim loopt erg mooi en is maar 6 km, heeft een 'beter' stijgingspercentage van 6% - 7%, dit is echt een verademing, loopt mooi, niets aan de hand en bovenop mooi tijd om een 'klim cola' van € 3,00 te kopen, deze smaakt perfect... Dalen naar Arabba, in Arabba kan je bij de fontein je bidons vullen om vervolgens een klim van 'maar' 4 kilometer te pakken die luistert naar de naam Passo Campolongo. Omdat de kilometers en hoogtemeters nu gaan tellen, ga je de Ronda wel voelen... De laatste klim en de meest heftige is de Gardena niet omdat ie mooi loopt maar omdat je al enorm veel klim kilomters in de benen hebt... Vervolgens volgt er een afdaling met de meest mooie vergezichten... Mooie rotsen partijen waar de Dolomieten bekend om zijn, echt prachtig...   

Mooie omgeving en goed asfalt

Nog nooit zulke mooie rotspartijen gezien die zo uit de berg komen steken... Extreem imposant en nog nooit eerder gezien in Europa... Je fiets zo dicht langs de kliffen, je kan ze bijna aanraken. De Sella Ronda is druk bereden door dagjesmensen, zowel op de motor als met auto's. Het is niet irritant druk wel wordt aangeraden om de maand augustus te mijden. Dan hebben ook de Italianen vakantie en is het nog iets drukker dan normaal. De overige gebruikers van de Ronda houden goed rekening met elkaar (hier wordt door de politie) op gecontroleerd.... Er wordt rekening gehouden met wielrenners en mensen op de Mountainbike. Erg prettig te noemen.

In de afdaling is het wel opletten geblazen, de weg loopt naar ski gebieden en wordt met vorst ook bereden en het asfalt knapt kapot door vorst, lage temperturen en zwaar vervoer (bussen)... Hierdoor breekt her en der het asfalt en ontstaan er scheuren! Opletten bij het afdalen, houd de snelheid onder controle!.


Tips & Tricks

Natuurlijk is het altijd makkelijk om het een ander aan tegen als tips, erg belangrijk is dat je zelf eruit pakt wat werkt voor jou... Zo is het wielrennen in de bergen anders dan in Nederland. Je bent altijd lang onderweg (door het hellingspercentage) en kan het weer erg snel omslaan... Zo is het het ene moment stralend weer en het andere moment pikzwart van de onweer. Zo is het handig altijd een jasje mee te nemen, eentje die je makkelijk kan opvouwen, weegt bijna niets en zal je beschermen tijdens slecht weer of tijdens het afdalen. Neem altijd voldoende eten mee onderweg, gels, repen en voldoende voeding in je bidon. Houd er wel rekening mee dat je maximaal 60 gram koolhydraten per uur kan verwerken. Een zadeltas met een nieuwe binnenband, Co2 patronen en een tooltje is een must...

Als  je van plant bent alleen een mooie tocht te gaan maken laat het thuis front dan weten welke ronden je gaat rijden of welke kant je opgaat. Zeg niet dat je binnen twee uurtjes terug bent, het duurt in de bergen altijd lang! Daal met gepaste snelheid... Omdat je het rijden op hoge snelheid niet kan oefenen is het onlogisch met 80 km/h te dalen... Ieder jaar is het weer een feit dat een wielertoerist de bocht niet kan houden en over de rand gaat. Wij dalen altijd met een maximale snelheid van 50km/h.... Dat is wel een veilige snelheid...

Rijden in de bergen gaat het makkelijkst met vermogensmeter, je weet dan precies op welke vermogen je naar boven kan rijden zonder je helemaal kapot gaat. Het is echt handig om te weten wat je FTP is... ga je klimmen op dit wattage dat weet je zeker dat ook de volgende klim, pass of col over komt... Natuurlijk kan je klimmen op hartslag, helaas is hartslag beïnvloedbaar door vermoeidheid, cafeïne of ziekte (is dus variabel, wattage is een gegeven). Ook hier is belangrijk dat je weet waar (bij welke hartslag) je omslagpunt ligt, ga er niet overheen (niet te lang), het afvoeren van melkzuur zal niet meer lukken en je zal dan helaas vaart moeten minderen of de klim moeten onderbreken...

Als je in de gelegenheid bent neem dan voldoende gereedschap mee, het is fijn als je een kleine reparatie kan, remblokken kan wisselen of een nieuwe buitenband verwisselen... Wij nemen altijd mee: extra buitenband, 3 extra binnenbanden, hogedrukpomp, extra remblokken en een tool setje (imbus sleutels). Zo weet je zeker dat mocht er iets slijten je reserve-materiaal hebt en deze ook kan vervangen.