Fiets-reis.nl

Ride Along

Cyclo's rijden in binnen en buitenland

Het rijden van een cyclo komt het dichts in de buurt van het rijden van een klassieker of koers alleen dan zonder licentie of vereniging/ ploeg. De inspanning is anders, natuurlijk per persoon verschillend... Natuurlijk wordt er had gereden, een groot voordeel je wordt niet gelost en je wordt ook niet uit koers gehaald. De parcoursen zijn tussen de 80 km en 250 km door berachtig terrein of als het land het niet toelaat door heuvelachtig terrein... Fijn is dat vaak in de eerste kilomers een klim op gereden wordt, hier worden de mannen direct gescheiden van de jongens...


Claude Criquielion


Bartje200 (mtb)

Een Ultra marathon op snelheid en dat over 200 kilometer door Drenthe... Echt een topper... Een uitdaging die je op twee manieren kan aangaan, een manier is de afstand overbruggen binnen je eigen gestelde tijd... De tweede manier is rijden voor het klassement (volle bak). Wij kiezen voor de tweede manier en vragen een plekje in het wedstrijd vak. Met 500 andere renners staan we om 08:00 uur aan het vertrek, een vlakke en snelle single tracks voor de wielen. Gelukkig zijn afgelopen twee edities droog verlopen! Dit scheelt een hele boel tijd en zorgt voor minder slijtage aan het materiaal. Veel grip in bochten en single tracks die er uitsteekt bij liggen maakt deze tocht tot een succes.

Zwaar is deze Bartje200 wel, je zit immers 8 uur aan 1 stuk door op de MTB, je bent na 200km het gehutsekluts wel zat. Het gevoel is wel top als je een goede uitslag hebt gereden. Waar je wel op moet letten is dat je weg gaat met goed materiaal. In ons geval is dat de Focus Raven, een snelle Hard Tail. We hebben de banden tubeless gemaakt voor meer comfort, meer grip en meer snelheid, echt een aanrader. De n bike is uitgerust met een heel licht gewicht wiel set van Vittoria, weegt maar 1495 gram en is hierdoor super snel. De Shimano XT groep is iets aangepast/ verbeterd puur door het wegnemen van een binnenblad en vervangen door 1 blad van 36T... Ook kan de kabels wegnemen, der. wegnemen en shifter wegnemen.... Je krijgt een meer aerodynamisch geheel en je kan minimaal 500 gram besparen... Verkeerd schakelen is verleden tijd...


Alpen Challange

Een van de mooiere cyclo's van Europa, ook een van de zwaardere :-), de alpen Challenge. Deze cyclo doet zijn naam eer aan omdat ie start in het hartje van de alpen, Zwitserland. De start van deze monstertocht ligt in Lenzerheide z'n 45 kilometer van Sankt Moritz (de wintersportplaats van de rich and famous). Lenzerheide is meer bekend van zijn Dowh Hill parcoursen en de Ronde van Zwitserland komt er altijd wel doorheen. Waar je wel even aan moet wennen zijn de prijzen voor verblijf, eten en drinken. Deze zijn aan de hoge kant. Het gebid is extreem mooi, schoon en opgeruimd. Mooie ver gezichten en grote alpen cols in de buurt! Echt een aanrader.

Klimmen doe je over 5000 HM en deze hoogtemeters zijn verdeelt over drie Cols van buiten categorie. Te beginnen met de Albula Pass deze ligt op 2315M en loopt geleidelijk op, niet echt steil te noemen, het verschil in de cyclo wordt hier direct gemaakt dat dan weer wel. De stijging is ongeveer 12%, een relatief klein verzet moet gekozen worden. De afdaling loopt mooi en is niet gevaarlijk, op naar het dal van Sankt Mortiz.. Daar start de volgende klim richting Italië, de Maloja Pass...

Net voor de Maloja wordt er een scheiding gemaakt tussen de snelle renners en de langzamere renners, hier wordt je als je te laat bent op de korte route gezet en doe je niet meer mee voor het eindklassement. Rij je door dan krijg je een mooie klim voorgeschoteld, de Maloja pass. De klim is 32 km lang en klim naar maar 1435 meter hoogte, het eerste gedeelte is relatief vlak. De 'andere' kant is een stuk steiler (klim je in 9 kilometer naar 1435m). In de afdaling kom je over de Italiaanse grens, deze staat wagenwijd open, je rijdt met 75km/h door de poortjes (speciaal opgezet voor deze cyclo).

De afsluiter is de Julier Pass, deze is weer hoog te noemen en loopt naar 2248 meter hoogte.

Munsterland GIRO


La Charly Gaul

Drie keer ingeschreven en twee keer gereden... Helaas 1 keer moeten afzeggen ivm ziekte (beetje druk geweest)... Een heel mooie cyclo sportieve in Luxembourg, Echternach dat is de plek waar de streep getrokken is. Er wordt ieder jaar een ander parcours gereden, wel wordt begonnen met een klim van 2,3 km a 5.8% gem.... Zeg als je mee wil in een goede groep (net achter kopgroep) je flink door moet trappen... In mijn geval alles boven de 420 watt (bij 78.0 kg).... Wil je mee met de Elite renners, oud beroepsrenners en Conti renners maak je borst maar nat en ga in ieder geval vroeg naar bed....

Het parcours voert over verkeersluwe wegen (er is gevraagd aan de locals om niet met de auto te komen/ te rijden op het parcours). De verschillende groepen (pelotons) worden onder begeleiding van motoren begeleid, dit is als erg prettig te ervaren. Diegene die gelost zijn of gelost worden rijden verder zonder begeleiding. In deze cyclo sportieve zitten tussen de 2000 en 2200 HM over 153 km genomen en voert over 11 klimmen. Het parcours heeft heel mooie straten en loopt tussen de klimmen op en af, geen meter is echt vlak... De korte Cyclo heeft 1248 HM en gaat over 6 klimmen, met 89 km wel kort te noemen en niet de moeite om voor naar Luxembourg te rijden.

Er is veel en voldoende begeleiding en verzorging onderweg. Wel weggaan met twee bidons, voldoende gels en repen! Mijn ervaring is dat je aan het einde wel gebruik moet maken van 1 verzorgingspost om water bij-te-vullen. Ook moet je vrienden maken in je eigen peloton (beetje overnem en op kop rijden).... Dan is het krijgen van een gel of een reep wel een optie... Er wordt op de klimmen wel echt hard door gereden, je moet wel maximaal gaan. In mijn geval bij de meeste klimmen van voren beginnen om aan het einde van de klim van achteren te eindigen... Dit tussen de klimgeiten (belgen en Luxemburgers).